اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
جزوات کارشناسی ارشد فراگیر مدیریت اجرایی

رمزهای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه ها

رمزهای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد

رمزهای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد
رمزهای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد
رمزهای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد :  موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد مستلزم علاقه، برنامه ریزی و پشتکار است.

در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که توجه به آنها، احتمال قبولی شما در مقطع کارشناسی ارشد را افزایش خواهد داد.

اولین نکته داشتن هدف برای ادامه تحصیل است. ورود به تحصیلات تکمیلی نیازمند انگیزه قوی و آینده نگری است. بنا بر این اول باید بتوانیم خودمان را قانع کنیم که
الف ـ به رشته ی مورد نظر علاقه داریم و ب ـ ادامه تحصیل ما هدفمند و بر اساس یک بینش آینده نگرانه صورت می گیرد.
نکته دوم انتخاب درست رشته تحصیلی است. بیشتر دانشجویان کارشناسی فکر می کنند که حتما” باید در رشته ی مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند؛ اینطور نیست. شما با رشته کارشناسی زیست شناسی، می توانید در مقطع کارشناسی ارشد، جامعه شناسی بخوانید. البته برای ورود به رشته های پزشکی محدودیت هایی وجود دارد. به هر حال آنچه مسلم است اینکه، باید خودمان را برای دروس کارشناسی ارشد رشته ی انتخابی آماده کنیم و بدون شک، تغییر رشته از کارشناسی به ارشد، مستلزم صرف زمان و انرژی بیشتری خواهد بود. باید تنها در صورتی به تغییر رشته فکر کنیم که:
الف ـ به رشته ای که در مقطع کارشناسی خوانده ایم، بی علاقه شده باشیم
ب ـ اطلاعات کافی از محتوای درسی و مسیر شغلی رشته کارشناسی ارشد مورد نظر کسب کرده باشیم.
اکنون که هدف مشخصی داریم و رشته کارشنارسی ارشد را نیز با آگاهی و پژوهش قبلی انتخاب کرده ایم، زمان آن فرا رسیده است که راهکارهای مدیریتی آزمون را به کار ببندیم:
الف ـ راهکار اول این است که دانشگاههایی را که ارشد و یا دکتری رشته خودمان در آنجا دایر است، بشناسیم. زیرا معمولا” دانشگاههای برتر هر رشته، طراح سوال هستند. مثلا” طراحی سوالات مجموعه علاوم اجتماعی عمدتا” بر عهده اساتید دانشگاههای تهران، علامه و شهید بهشتی است. پس داوطلبان رشته های علوم اجتماعی باید منابع مهم دروس امتحانی کارشناسی ارشد را از این دانشگاهها به دست آورند.
ب ـ پس از شناسایی و تهیه منابع مهم از دانشگاههای طراح سوال، باید دروس را بر حسب ضرایب و تعداد منابع مرتب کنیم. مثلا” اگر هر دو درس روش تحقیق و حوزه های جامعه شناسی ضریب 2 داشته باشند، درس روش تحقیق اهمیت بیشتری دارد زیرا منابع آن کمتر و استاندارد تر از منابع حوزه های جامعه شناسی است. به طور خلاصه باید بیشتر وقت را صرف درسی بکنیم که ضریب بیشتر و منابع کمتری دارد. البته نبابد هیچ درسی را کنار گذاشت.
ج ـ پس از مرتب کردن دروس بر اساس ضریب و تعداد منابع، نوبت آن است که برنامه ی مطالعاتی خود را بر اساس سختی محتوا تنظیم کنیم. مثلا” درس آمار نیاز به وقت بیشتری دارد تا درس روش تحقیق. بنابر این اگر هفته ای 4 ساعت برای روش تحقیق وقت گذاشته باشیم، بهتر است برای امار حداقل 6 ساعت در هفته اختصاص دهیم.
د ـ تا اینجا منابع مهم را شناختیم، دروس را بر اساس ضرایب و تعداد منابع اولویت بندی کردیم و زمان کافی برای هر یک از آنها اختصاص دادیم. اکنون نوبت مطاله مداوم آنهاست. هر کس برای مطالعه روش خاصی دارد، با این حال یکی از روش های موثر خلاصه کردن و برجسته نمودن نکات مهم در منبع مورد نظر است؛ ابتدا بهتر است یکبار منبع آزمون را سریع مرور کنیم تا کلیات آن در ذهنمان جا بیفتد. بار دوم دقیق تر مطالعه می کنیم و زمانبندی را به گونه ای تنظیم می کنیم که تا یکی دو ماه مانده به امتحان، دست کم یک بار منابع را مطالعه کرده و نکات مهم را یادداشت یا علامت گذاری نموده باشیم.
ه ـ خیلی از دانشجویان در آزمون کارشناسی ارشد با کمبود وقت مواجه می شوند. تنطیم وقت یک مهارت مدیرتی است که با تست زدن به دست می آید. بنابر این ضرورت دارد تست های سال گذشته را تهیه کنیم و تمرین تست زنی را انجام دهیم. این تمرین دو کارکرد مهم دارد : کسب توانمندی در مدیریت زمان و آشنایی با نمونه سوالات آزمون.
پس از مطالعه منابع و تمرین تست زنی، فقط کافی است تا یکی دو روز مانده به آزمون، نکات کلیدی را مرور کنیم و همچنین استفاده از تکنیک های تست زنی با استفاده از مهندسی معکوس نیز توصیه می شود. اگر تصمیصم گرفته اید که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنید، تابستان و تعطیلات عید زمان مناسبی برای برنامه ریزی و مطالعه دروس است. پس زمان را از دست ندهید.
رمزهای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد

تهیه و تنظیم همیشه آنلاین

منبع : برگرفته از منابع اینترنتی

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

تست زدن

چگونه برای کارشناسی ارشد برنامه ریزی و مطالعه کنیم ؟

چگونه برای کارشناسی ارشد برنامه ریزی و مطالعه کنیم؟ چگونه برای کارشناسی ارشد برنامه ریزی …

6 دیدگاه

  1. سلام ایا کسی رو میشناسید که کارشناسی مهندسی نمیخونده ولی در ارشد در مهندسی رتبه خوب بیاره

  2. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم می خواستم بدونم خوندن کتابای سنجش و دانش می تونه تو این زمینه کمک کنه

  3. سلام خسته نباشید
    سوالم درباره تست زنی ( مهندسی معکوس ) هست .توضیح بدین ممنون میشم

    • لطفا برای اطلاعات بیشتر یه لینکی در این مورد به فروشگاه مراجعه نمایید اینجا کلیک کنید
      همچنین مقالاتی در اینباره در سایت در قسمت مقالات مرتبط با کنکور قرار دارد مطالعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *