اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
افزایش شهریه دانشگاه ها

افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه دانشگاه ها در دوره‌های شبانه و غیرانتفاعی

افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه دانشگاه ها
افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه دانشگاه ها

افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه دانشگاه ها

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به افزایش شهریه‌ دانشگاه‌های کشور، گفت: امسال شهریه دانشگاه‌ها با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی همراه خواهد بود و همچنین گفت: اواخر این هفته یا هفته آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد .

وی گفت : دستورالعمل شهریه دانشجویان غیرانتفاعی و شبانه بازنگری شده است و تا هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

دکتر حسین نادری منش معاون آموزشی وزیر علوم صبح امروز در مراسم بزرگداشت مقام اساتید بازنشسته و انتخاب اساتید برتر آموزشی دانشگاه الزهرا (س) در جمع خبرنگاران در پاسخ به مهر درباره آخرین وضعیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها، با بیان اینکه شیوه نامه پردیس‌های خودگردان اعلام شده است، افزود: در  برنامه پنجم توسعه به این مساله اشاره نکرده است  که دانشگاه‌های کوچکتر نمی‌توانند پردیس خودگردان راه اندازی کنند اما برای اینکه کیفیت این پردیس‌ها رعایت شود ابتدا این پردیس‌ها در دانشگاه‌های بزرگ در استان‌ها تشکیل شده و سپس در دانشگاه‌های دیگر ایجاد خواهد شد.

وی افزود: با توجه به وضعیت حذف یارانه ها و بالا رفتن هزینه ها، دانشگاه ها نیاز بیشتری به افزایش شهریه داشتند اما تصمیم گرفتیم افزایش شهریه بیشتر از 15 تا 20 درصد نباشد.
نادری منش خاطرنشان کرد: در سال 1380 قرار شد میزان شهریه دانشجویان متناسب با نرخ تورم، افزایش یابد اما این تصمیم تا سال های 86 و 87 عملی نشد ولی الان چاره ای جز افزایش شهریه ها نیست.

وی تاکید کرد: دانشگاهها همه ساله با افزایش نرخ تورم و حقوق ها روبه رو هستند و در شرایط کنونی، داوطلب و دانشجوی نیز در نوبت انتظار موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی وجود ندارد بنابراین این موسسات مجبورند بخشی از هزینه های خود را از طریق افزایش شهریه ها جبران کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه شهریه کل دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های غیرانتفاعی کشور از شهریه یک سال دبیرستان های غیرانتفاعی کمتر است، گفت: آموزش عالی غیرانتفاعی کشور الان ارزانتر از آموزش و پرورش غیرانتفاعی است و هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد آن کمتر از 10 میلیون تومان است.

وی تصریح کرد که نمی توان شهریه موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی را ثابت نگه داشت اما انتظار ارتقای کیفیت و حفظ استانداردهای آموزشی را از آنها داشت.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: برخی استان‌ها دارای دو دانشگاه مادر بودند مانند دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان که هر دو از قطب‌های دانشگاهی هستند بنابراین به هردو دانشگاه مجوز راه اندازی پردیس خودگردان ارائه شد

وی همچنین به آخرین وضعیت شیوه نامه ظرفیت دکتری اشاره کرد و یادآور شد: شیوه نامه ظرفیت دوره دکتری پردیس‌های دانشگاه‌های بزرگ تعیین شده است.

نادری به افزایش شهریه پردیس‌های خودگردان اشاره کرد و ادامه داد: شهریه پردیس‌های خودگردان در سال جاری اضافه نمی‌شود اما شهریه دوره‌های شبانه و غیر انتفاعی بازنگری شده و بین 15 تا 20 درصد افزایش خواهد داشت که در راستای حذف یارانه‌ها و افزایش هزینه‌ها بوده و از سوی شورای گسترش وزارت علوم اعلام خواهد شد.

وی درباره روند افزایش شهریه دوره های شبانه توضیح داد: از سال 80 که دوره‌های شبانه‌ها مطرح شد بنا بود سالانه با توجه به نرخ تورم این شهریه‌ها افزایش یابد اما به دلایل مختلف و وضعیت اقتصادی تا سال‌ 87 اقدامی در این زمینه صورت نگرفت ولی در سال گذشته با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها 10 درصد شهریه دوره‌های شبانه افزایش یافت.

نادری منش اضافه کرد: میزان شهریه دوره‌های شبانه در سال جاری برای ورودی‌های جدید 15 تا 20 درصد افزایش خواهد داشت.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه یک دوره ارشد شبانه یا غیر انتفاعی از یک سال دوره دبیرستان غیر انتفاعی ارزان‌تر است. خاطر نشان کرد: هزینه دوره‌های ارشد شبانه کمتر از 10 میلیون تومان برآورد شده است و این نشان می‌دهد ارزان‌ترین دوره‌های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد مربوط به آموزش عالی است.

وی در پاسخ به این سئوال که  شیوه نامه شعب بین‌الملل چه زمانی اعلام می‌شود، گفت: در برنامه پنجم نام “شعب بین المللی” وجود  ندارد ولی مباحثی در خصوص شعب دانشگاه‌ها در خارج از کشور مطرح است که این مساله در کمیته فراملی معاونت آموزشی در حال بررسی است.

نادری منش همچنین یادآور شد: مجوزهایی که برای دانشگاه‌ها صادر می‌شود نیز توسط کمیته فراملی صورت می‌گیرد.

منبع : خبرگزاری مهر و ایرنا

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

یک دیدگاه

  1. حميد رضا رادژيان

    با سلام. احسنتم. بنازم بر این همه هوش و درایت. بنازم بر این همه شوق ارتقاء علمی کشور. بنازم بر این همه تشویق جوانان بر رفتن به دانشگاه. نمی دانم که این عبارت “ارتقاء استانداردهای علمی در دانشگاهها” زائیده کدام دانشمندی بوده است . مع ذلک ، مشکل گشای بسیاری از سخنوران امروزی علمی کشورمان گردیده است و دستمریزاد. واقعا برای تدریس در دانشگاه چقدر هزینه لازم است ؟؟؟ البته اگر بخواهیم تا دانش آموخته بیشتری را داشته باشیم !! اگر به درستی فکر کنیم می بینیم که پول زیادی لازم نیست. مگر در نیم قرن گذشته امکانات امروزی وجود داشتند ؟ ولی دانش آموخته داشتیم و خدمت هم کردند. مگر غیر ا این است ؟ حال از پزشکی صرف نظر نمائیم ، در رشته های دیگر را عرض می کنم. کمی بررسی کنید. خواهید دید که همین است که می گویم. واللام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *