اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
تاثیر صبحانه بر حافظه

تاثیر مصرف صبحانه بر حافظه در روزهای امتحان

تاثیر مصرف صبحانه بر حافظه
تاثیر مصرف صبحانه بر حافظه

تاثیر مصرف صبحانه بر حافظه

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی از تاثیر مصرف صبحانه بر افزایش 20 درصدی تمرکز و حافظه کوتاه‌مدت خبر داد.
دکتر رضا امانی گفت: صبحانه، مهمترین وعده غذایی است و بررسی‌ها نشان می‌دهند که خوردن صبحانه هم در کودکان و هم در بزرگسالان در بهبود عملکرد ذهنی و کارکرد شغلی تاثیر دارد.
وی تصریح کرد: افرادی که وعده‌ صبحانه را از لیست غذایی خود حذف می‌کنند، شانس چاقی را در خود تا یک‌سوم افزایش می‌دهند.
امانی ادامه داد: تاثیر صبحانه خوردن بر روی موفقیت در آزمون‌های محاسباتی مانند ریاضی بیشتر است و موجب افزایش تمرکز و حافظه کوتاه‌مدت می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تصریح نتایج آزمایشی که بر روی دانش‌آموزان دبستانی اهواز انجام شده، گفت: در این آزمایش با تهیه یک صبحانه‌ استاندارد و معمولی و با انجام بررسی‌های متقاطع مشاهده شد دانش‌آموزانی که وعده صبحانه را مصرف کرده‌اند در مقایسه با کسانی که صبحانه نخورده‌اند، از قدرت تمرکز و حافظه کوتاه‌مدتی به میزان 20 درصد بالاتر، برخوردار هستند.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد عادت مصرف صبحانه در خانواده اظهار کرد: افرادی که تمایل به خوردن صبحانه ندارند باید این عادت را به تدریج و با خوردن غذاهای سبک مانند نصف لیوان آب‌میوه، چای رقیق و یا خوردن میوه، در خود ایجاد کنند.
این متخصص تغذیه درباره رژیم مناسب غذایی در ایام امتحانات عنوان کرد: ‌پیشنهاد می‌شود ‌قبل از امتحان غذای سنگین و پرچرب مصرف نشود و همچنین وعده شام به آخر شب موکول نشود. در وعده صبحانه نیز، مواد با پروتئین سرشار به همراه میوه‌ فصل توصیه می‌شود.

تاثیرات منفی نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه اثر منفی بر یادگیری دارد و در شرایط ناشتایی کوتاه مدت، مکانسیم هموستاتیک، گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه می دارد تا بر عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود. اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود است دشوارتر و یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود. نقش افزایش قند خون در تقویت حافظه به اثبات رسیده است و بنابراین کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آن ها کاهش می یابد.

برای آن که کودکان در سنین مدرسه اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند باید شام را در ساعت های ابتدای شب صرف کنند و تا حد امکان در ساعت معینی از شب بخوابند تا صبح ها بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. اگر والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، کودکان بیشتر به خوردن صبحانه تشویق می شوند. والدین باید سحرخیزی، ورزش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود بیاموزند و غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی که اغلب مورد علاقه کودکان دراین سنین و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، در وعده صبحانه مصرف کنند. نان و پنیر و گردو، تخم مرغ، کره و مربا، کره و خرما همراه با نان و یک لیوان شیر، یک صبحانه سالم و مغذی برای کودکان سنین مدرسه به شمار می رود.

دانش آموزانی که اضطراب و استرس زیادی دارند و میلی به خوردن صبحانه ندارند بهتر است مقداری گردو و کشمش، نعناع و ریحان، موز، سیب و کاهو مصرف کنند تا اضطرابشان کاهش یابد.  همچنین حلوا ارده، حاوی پروتئین، ویتامین های B، D و E، لستین و اسیدهای چرب غیر اشباع است و هر گرم آن 30 درصد چربی دارد. تخم مرغ نیز یکی از مواد غذایی مفید برای صبحانه است که دارای هضم آسان و دسترسی فراوان است.

یک عدد تخم مرغ حدود 70 کالری انرژی و 7 گرم پروتئین دارد و می تواند جایگزین 30 گرم گوشت و یا دو سوم لیوان شیر شود.تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه B، E، D، A و K است و موجب حفظ سلامتی دستگاه عصبی، استحکام دندان ها و استخوان ها می شود و به خون سازی کمک می کند.مادران باید از مصرف تخم مرغ خام به علت احتمال وجود آلودگی میکروبی و اختلال در جذب ویتامین خودداری کنند و برای حفظ ارزش غذایی آن هنگام تهیه نیمرو در ماهی تابه را ببندند.

منبع : ماهنامه دانستنی ها

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

خواب در زمان مطالعه

عادت درون خوانی به هنگام مطالعه را اکیدا ترک کنید

عادت درون خوانی به هنگام مطالعه را ترک کنید یکی از نادرست ترین شیوه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *