اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
مجموعه مقالات سایت همیشه آنلاین

بهترین فرآیند برای یادگیری چیست ؟

بهترین فرآیند برای یادگیری

بهترین فرآیند برای یادگیری
بهترین فرآیند برای یادگیری

آدما از همون وقتی که به دنیا میان شروع به یادگیری می‌کنن. یادگیری نوزاد ابتدا محدود می‌شه به افراد خانواده و کم‌کم با بزرگ شدن کودک این محدوده وسیع‌تر می‌شه تا جایی که توی سن شماها دیگه محدودیتی نداره و هر چیز ریز و درشتی مثل دوستان، محیط کوچه و خیابون، تلویزیون، اینترنت، مدرسه و … روی یادگیری تاثیر می‌ذارن. پس یادگیری از شروع زندگی تا آخر عمر هم‌راه آدمه و هیچ‌وقت تعطیل‌شدنی نیست. حالا هر چه‌قدر شیوه و محتوای یادگیری به‌تر باشه آدما موفق‌تر هستن و اگه فرآیند اون به‌درستی انجام نشه یعنی محتوای خوبی نداشته باشه، باعث به هم‌ریختگی در جریان زندگی خواهد شد. اینا رو گفتیم تا اهمیت فرآیند یادگیری رو درک کنین. اگه یادتون باشه در بخش مشاوره‌ی سایت فار مقاله‌های گوناگونی در مورد فرآیند یادگیری تحصیلی گذاشته شده و احتمالاً شما هم بعضی از اونارو خوندین.

حالا قصد داریم یه بار دیگه تیتروار و به‌ترتیب بهشون اشاره کنیم:
۱ ـ تمرکز در کلاس درس هنگام تدریس دبیر
۲ ـ نت‌برداری از نکته‌های کلیدی در کلاس درس
۳ ـ مکان و زمان مناسب برای مطالعه
۴ ـ برنامه‌ریزی و پیش‌بینی انجام برنامه در طی هفته
۵ ـ خواندن دقیق کتاب درسی و جزوه‌ی دبیر
۶ ـ حل مثال‌ها و تستای آموزشی (به‌صورت طبقه‌بندی شده)
۷ ـ تکمیل مفاهیم و تستای آموزشی در طی زمانی که دبیر آن را درس می‌دهد (هم‌آهنگ با دبیر).
۸ ـ خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری از مطالب مهم در هنگام مطالعه و تست زدن
۹ ـ برگزاری آزمون‌های گوناگون
۱۰ ـ دوره‌های منظم و مکرر

این فرآیند ده‌گانه لازمه که به‌ترتیب و منظم انجام بشه؛ یعنی با شروع تدریس دبیر، شما هم باید یکی‌یکی این فرآیند را در مورد آن موضوع آغاز کنین. در چنین حالتی حافظه‌ی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتِ شما فعال می‌شه و امکان نتیجه گرفتن در هر یک از درسا بالا می‌ره.

حالا می‌خواهیم در مورد یکی از این موارد ده‌گانه بیش‌تر توضیح بدیم. چون در این مقطع از سال اهمیت زیادی پیدا می‌کنه. منظور ما برگزاری آزمون‌های گوناگون هست.
برای این که به‌تر اونو متوجه بشین توضیح مختصری در مورد انواعش می‌دیم.

۱ ـ آزمونای داخلی مدارس: هر مدرسه‌ای بعد از هم‌آهنگی با دبیر آزمونایی رو در همه‌ی درسا در طی هفته برگزار می‌کنه. در این آزمونا نیازی نیست که شما شب قبل از هر آزمون اول درسو کامل بخونید بلکه اگر در طی زمانی که دبیر درسشو داده شما هم فرآیند ده‌گانه‌ی یادگیری رو در مورد اون درس انجام داده باشین می‌تونین با آرامش آزمونشو بدین. البته شب قبل از آزمون فقط نیازه که نکته‌های مهم رو یه بار دیگه (به‌اندازه‌ی یک ساعت) مرور کنین.

۲ ـ آزمونای خانگی: این آزمونو خود شما بعد از یاد گرفتن یه قسمت از درس از خودتون می‌گیرین. آزمون خانگی سه تا ویژگی داره:
اول این که: بعد از امتحان می‌فهمین که کجای کار مشکل باقی مونده تا اونو برطرف کنین.
دوم این که: یه ارزیابی از حدود تسلطتون توی درسه.
سوم این که: یه بار دیگه نکته‌های اون فصل براتون دوره می‌شه.
در آزمونای خانگی هم می‌تونین از سوالای تکراری علامت‌زده‌ی خودتون استفاده کنین و هم از یک کتاب کمک‌آموزشی مناسب. پس ضروریه که به فکرش باشین و همیشه سوالایی رو برای این نوع آزمون آماده کنین. تا بعد از یادگیری نسبی هر موضوع درسی، به سراغ برگزاری آزمونای خانگی برین. بد نیست که هر شب در آخرین بخش برنامه‌تون یکی دو تا از این آزمونا رو قرار بدین.

۳ ـ آزمونای جامع ترم اول: با تموم شدن مباحث پیش‌دانشگاهی یک و درسای پایه‌ی دوم (یا سوم) در ترم اول، به‌تره با یه برنامه‌ریزی منطقی، هر شب یه آزمون جامع مختصر و مفید در یک درس برگزار کنین. ضرورتی نداره که حتمن اول درسو دوره کنین و بعد آزمون جامعشو بگیرین. بعضی بچه‌ها به غلط فکر می‌کنن درسی رو که قبلا خوندن باید چندین بار دوره کنن و بعد از خودشون آزمون جامع بگیرن. در صورتی که آیا می‌شه یک هفته قبل از آزمون سراسری همه‌ی درسای کنکور رو دوباره دوره کرد؟ پس لازمه در همین دی‌ماه در کنار دوره‌ی درسا هر روز را به یک آزمون جامع مختصر و مفید از یک درس اختصاص بدین. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم چنین کاری، گرم نگه داشتن ذهن در کل یک درس هست؛ مثلاً در درس فیزیک (در حین دوره‌ی فصل‌به‌فصل فیزیک پیش‌دانشگاهی یک) در هر هفته‌ی دی‌ماه، یک بار آزمون جامع از کل فصلای پیش ۱ برگزار کنین. در ضمن یکی دیگه از ویژگی‌های این کار، از بین رفتن ترس از چنین آزمونایی در مدرسه یا آزمونای آزمایشی هست و باعث می‌شه تا با آرامش بیش‌تری در اونا شرکت کنین.

۴ ـ شرکت در آزمونای آزمایشی: درباره‌ی این گونه آزمونا در مقاله‌ی قبلی «در کدام آزمون‌های آزمایشی شرکت کنیم؟» توضیح دادیم.
اگر تلاشتون روی برنامه باشه و هر کاری رو در زمان مناسب انجام بدین، مطمئن باشین به حداکثر نتیجه‌ای که براش تلاش کردین می‌رسین.

منبع :وب سایت انتشارات فار

تهیه وتنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است

هشت نکته برای مطالعه اثربخش تر؛ روخوانی مکرر بی فایده است هشت نکته برای مطالعه …

یک دیدگاه

  1. خیلی مفید بود
    ممنون از شما و مطالبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *