اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
زیاری ریس دانشگاه پیام نور

پیام نور رقیب دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی نیست | برقراری عدالت اجتماعی

پیام نور رقیب دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی نیست
پیام نور رقیب دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی نیست

رییس دانشگاه پیام نور:

پیام نور رقیب دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی نیست و عدالت اجتماعی را در آموزش عالی برقرار کرد

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: چالش هایی منعکس می شود مبنی بر اینکه دانشگاه پیام نور مانع رشد دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد اسلامی شده است که این دور از انصاف است. دانشگاه پیام نور در جاهایی رشد کرد که خلاء آموزشی وجود داشت و نقاطی را پوشش داد که حضور دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی در آنجا کمرنگ بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن زیاری گفت: دانشگاه پیام نور تاکنون در چارچوب مقررات و قوانین وزارت علوم و دفتر شورای گسترش حرکت کرده و هر جا که رشته ای دایر یا دانشجویی پذیرش شده مطابق با قانون بوده است.

وی به اساسنامه این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در اساسنامه دانشگاه شیوه آموزشی حضوری، نیمه حضوری و باز همچنین پذیرش دانشجو در تمامی مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری قید شده است.

برقراری عدالت اجتماعی در آموزش عالی توسط دانشگاه پیام نور

به گفته رئیس دانشگاه پیام نور، دانشگاه پیام نور با پوشش دهی بیش از یک میلیون دانشجو بحث عدالت اجتماعی را در آموزش عالی برقرار کرده است. این دانشگاه با بومی گزینی دانشجو از لحاظ فرهنگی وضع بسیار مطلوبی دارد و بسترهای ادامه تحصیل را برای جوانان و به وِیژه دخترانی که به دلیل مشکلات خانوادگی به دانشگاه های دور از محل زندگی خود نمی رفتند، فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون شرایطی در دانشگاه پیام نور به وجود آمده که امکان دسترسی به آموزش عالی برای مخاطبان این دانشگاه در سراسر کشور فراهم شده است.

زیاری گفت: دانشگاه پیام نور در دولت نهم در بعد کمی رشد داشت اما در طول دولت دهم و در چهار سال گذشته در بحث کیفی ارتقای چشمگیری داشته است و این دانشگاه با جذب هیات علمی در جهت اصلاح هرم اعضای هیات علمی این دانشگاه کوشید و هم اکنون نزدیک به 4 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه خدمت می کنند.

زیاری گفت: هم اکنون سرانه آموزشی دانشگاه 1.6 مترمربع است و درصدد هستیم این سرانه به 2.5 مترمربع برسد.

وی با عنوان اینکه قطعا کاستی هایی نیز وجود دارد، اظهار داشت: مشکلات و کاستی ها با برنامه ریزی های هدفدار و رو به جلو قابل حل هستند و دانشگاه پیام نور در حال حاضر در مرحله ای قرار گرفته که می تواند جهشی فوق العاده در عرصه پژوهشی بردارد.

زیاری کسب رتبه هشتم در بین دانشگاه‌های برتر و پایگاه وبومتریک را یکی از موفقیت‌های ارزشمند دانشگاه خواند و گفت: برنامه داریم که هر استان به حداقل یک پژوهشکده، پارک علم و فناوری و شرکت دانش بنیان تجهیز شده و مجلات علمی تقویت شود.

دکتر توفیقی: پیام نور در تحقق “آموزش برای همه” نقش جدی دارد

دکتر توفیقی گفت: دانشگاه پیام نور دانشگاه توانمندساز است که می تواند استعدادها و فرصت ها را متجلی کرده و مصداقی از جامعه دانش بنیان یا یادگیرنده را ایجاد کند.

سرپرست وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست روسای استانی پیام نور در سازمان مرکزی گفت: هر وقت به دانشگاه پیام نور می آیم یا شعار “آموزش برای همه، همه وقت و همه جا” را می شنوم  این جمله حضرت امام (ره) در ذهنم تداعی می شود که همه عالم یا باید مشغول درس خواندن یا درس دادن باشند و این در حقیقت نشان دهنده این است که حضرت امام (ره) اهمیت زیادی را برای یادگیری و آموزش قائل بودند.

وی افزود: دانشگاه پیام نور در تحقق این رسالت انصافا نقش جدی دارد و شخصا چون از حامیان تحقق این شعار بوده و هستم در حد بضاعت دانشگاه پیام نور را حمایت کرده ام.

وی اظهار داشت: تقویت دانشگاه پیام نور ، علمی کاربردی ، راه اندازی آموزش الکترونیکی و هر آنچه که دسترسی آموزش عالی را با بهترین کیفیت در اختیار مردم قرار میدهد یک ضرورت است.

وی با عنوان اینکه عدالت اجتماعی از مسیر عدالت آموزشی می گذرد اظهار داشت: تعبیر من از عدالت اجتماعی این است که تحقق عدالت اجتماعی در توزیع ثروت نیست بلکه در توزیع توانمندی هاست یعنی مردم توانمند شوند تا آنها بتوانند ثروت خلق کنند و اینجاست که پیام نور تعریف می شود.

وی افزود: اینکه پیام نور می گوید ما به دنبال کیفیت هستیم مصداق قابل قبولی است. وقتی شعار می دهیم آموزش عالی برای همه باید بگوییم آموزش عالی کیفی برای همه و این نوع آموزش افراد را توانمند می کند.

دکتر توفیقی بحث کیفی را در سه گروه کیفیت ورودی های دانشگاهی یا شاخص های توانمندساز ، فرایند سخت افزاری و نرم افزاری و اثربخشی طبقه بندی کرد و گفت: در بحث کیفیت ورودی ها باید در بخش های امکانات ، استاد ، دانشجوی خوب و … مدیریت کنیم به نحوی که با تقویت ورودی ها توانمندسازی دانشگاه را بالا ببریم.

وی به فرایندها اشاره کرد و گفت: ساز و کار مدیریت منابع و ورودی ها و در واقع مدیریت کارایی و استفاده بهینه از فرصت ها در بخش فرایندها تعریف می شود. فرایندها دارای بخش سخت افزاری و نرم افزاری هستند. آیین نامه ها بخش سخت افزاری و وسیله ای برای تسهیل امور هستند. نباید در تنظیم آیین نامه ها افراط و تفریط داشت به نحوی که افراد از سختی آن کلافه شده و یا از آسانی و بی ضابطه بودن آن به انحراف کشیده شوند.

وی با عنوان اینکه کشور ما به باتلاق آیین نامه ها تبدیل شده گفت: اغلب آیین نامه ها و مقررات در کشور ما ارباب رجوع را کلافه وسردرگم کرده است.

وی همچنین به بخش نرم افزاری فرایندها اشاره کرد و گفت: رفتارهای ما نقشی بسیار تعیین کننده در کیفیت آموزشی دارند. یک تبصره را دو نفر مدیریت می کنند یک نفر با خشونت و دیگری با مهربانی و قطعا کسی که با مهربانی با مخاطب خود برخورد می کند نتیجه رضایتبخشی در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر حفظ کرامت، آبرو و عزت نفس اساتید و دانشجویان گفت: دانشجویان سرمایه های ما هستند و رفتار ما در تربیت آنها بسیار تعیین کننده است. دانشجویی که از رفتار مدیر ناخشنود است قرآن هم در او اثر نمی کند چون اعتمادش سلب می شود .

توفیقی با عنوان اینکه کیفیت ابعاد متنوع و پرریشه ای دارد گفت: همه انسانها کمبودهای مالی و امکاناتی را تحمل می کنند اما کمبود عزت نفس را تحمل نمی کنند.

وی مدیریت اثربخشی را نیز یکی از اصول کیفی دانست و گفت: زمانی که تمامی اصول کیفی رعایت شد و انسانی را تربیت کرده و به جامعه تحویل دادیم باید ببینم تا چه حد درست عمل کرده ایم و تاچه حد آن انسان می تواند در شاخص های توسعه پایدار و اقتصادی مثمر ثمر باشد.

توفیقی گفت: دانشگاه ها سه رسالت دارند . ترویج و تولید دانش و توانمند سازی تخصصی در دنیای امروز یکی از رسالت هایی است که لازم است اما کافی نیست . در کنار دانش،اخلاق و تربیت نیز لازم است و رسالت دوم دانشگاه یعنی رسالت فرهنگی تعریف می شود که باید بسترهای دینی ، اخلاقی و فرهنگی را فراهم کنیم و به گونه ای برنامه ها را اجرا کنیم که انسان با اخلاق و راضی به جامعه تحویل دهیم.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: مسئولیت پذیری رسالت سوم دانشگاه هاست و فردی که تربیت می شود باید نسبت به مردمش متعهد و در رفع نیازهای آنها مسئولیت پذیر باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری (حفظه) که رشد و شکوفایی در عرصه علم و فناوری گفت: زمانی که راه حل تمامی مشکلات از سوی مقام معظم رهبری رشد و ارتقا در عرصه علم و فناوری عنوان می شود یعنی مسئولیت پذیری اجتماعی باید باشد.

وی در پایان گفت: دانشگاه پیام نور پیشرفت خوبی داشته و از این دانشگاه متشکریم. این دانشگاه باید به دنبال رفع اختلاف نظرهای خود با دیگران باشد تا ضمن باز شدن مجال گفت و گو ، سوءتفاهم ها و اختلاف نظرها حل شده و به یک هدف مشترک و منسجمی دست یابد.

منبع : خبرگزاری مهر و دانشگاه نیوز

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

2 دیدگاه

  1. با سلام.تا اونجا ک میدونم هر دانشگاه یک شعبه باز کرده به اسم پردیس.مثلا پردیس دانشگاه تهران که پولی هستش میخواستم بدونم دانشگاه پیام نورم این سیستمو داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *