اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
شیوه پذیرش آزمون دکتری

تفاوت بین ارشد سراسری و ارشد فراگیر پیام نور

تفاوت بین ارشد سراسری و ارشد فراگیر پیام نور

در این مقاله سعی داریم به تفاوت بین ارشد سراسری و ارشد فراگیر پیام نور بپردازیم شاید سوال خیلی از داوطلبان همین فرق بین و ارشد سراسری پیام نور باشد.

همانطور که می دانید دانشگاه پیام نور از طریق 2 آزمون به پذیرش دانشجو در مقطع ارشد می پردازد که بین این دو آزمون و نحوه پذیرش آن فرق هایی وجود دارد ما تمام تفاوت بین ارشد سراسری و ارشد فراگیر پیام نور را در جدول زیر به مختصر شرح دادیم :

تفاوت بین ارشد سراسری و ارشد فراگیر پیام نور
تفاوت بین ارشد سراسری و ارشد فراگیر پیام نور

معیار مقایسه

کنکور کارشناسی ارشد سراسری

کنکور کارشناسی ارشد فراگیر

منابع آزمون

منابع آزمون در کنکور سراسری برای متقاضیان کارشناسی ارشد از دروس کارشناسی می باشد. در دوره‌های فراگیر منابع آزمون از ترم اول رشته انتخابی داوطلب در مقطع تحصیلی بالاتر می‌باشد و داوطلب این امکان را دارد که به جای تمرکز بر روی دروس 4 ساله کارشناسی دروس ترم یک کارشناسی ارشد را مورد مطالعه قرار دهد.

پاس شدن واحدها

مطالعه کتابهای 4 سال کارشناسی که در صورت قبولی تازه در ابتدای راه کارشناسی ارشد قرار می گیرد. مطالعه 3 تا 6 کتاب برای آزمون ورودی فراگیر که در صورت قبولی به عنوان واحدهای ترم یک پذیرفته و از واحد های دوران تحصیل کسر می‌شود.

شرط قبولی

در کنکور سراسری رقابت شرط ورود است و کسب حداکثر امتیاز تعیین کننده نتیجه است هیچ شرطی برای دروس وجود ندارد. با توجه به تغییرات جدید در کنکور فراگیر کسب بیشترین نمره و قرار گیری در ظرفیت اعلام ملاک قبولی است و همچنین کسب نمره 12 از تمام دروس و کسب معدل 14 در آزمون نیز به عنوان شروط ثانوی پاس شدن واحد ها و قبولی ترم می باشد که داوطلب امکان قبولی را با توجه به ظرفیت دارد ولی دروس زیر 12 را باید جبرانی در ترم های آتی بگذراند

نحوه انتخاب رشته و گرایش

در کنکور سراسری ابتدا داوطلب آزمون می دهد و بعد از اعلام رتبه در صورت کسب امتیازات لازم، اقدام به انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی می‌نماید. در کنکور فراگیر داوطلب از همان ابتدا می‌تواند متناسب با علاقه و توانایی علمی خود از میان رشته/ شهرهای موجود یک رشته و گرایش مورد نظر را انتخاب نماید.

محدودیت انتخاب رشته و گرایش

در کنکور سراسری برای متقاضیان کارشناسی ارشد از جهت تعیین گروه آزمایشی و نوع رشته مقطع تحصیلی بالاتر محدودیت هایی وجود دارد.

در کنکور فراگیر هر دانشپذیر بدون توجه به نوع مدرک قبلی می‌تواند در رشته مورد علاقه خود درمقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهد.

البته برای رشته های معماری و طراحی شهری حتما باید داوطلب مدرک کارشناسی و کاردانی مرتبط داشته باشد.

تحصیل همزمان

امکان تحصیل همزمان دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در یک زمان وجود ندارد. امکان تحصیل همزمان در دوره های فراگیر پیام نور از طرف این دانشگاه بلامانع است ولی مستلزم اخذ مجوز لازم از وزارت علوم می باشد. ( طبق آخرین بخشنامه وزارت علوم تحصیل همزمان فقط برای ممتازین میسر است)

شهریه تحصیل

شهریه دانشگاههای دیگر شهریه‌ای سنگین می‌باشد شهریه به نسبت دانشگاه‌های شبانه دولتی/ غیرانتفاعی و دیگر دانشگاه‌هایی که شهریه دریافت می‌دارند مثل دانشگاه آزاد بسیار کمتر می‌باشد.

معافیت تحصیلی

امکان تحصیل همزمان با خدمت مقدس سربازی وجود ندارد. امکان تحصیل همزمان با خدمت مقدس سربازی در ترم دانشپذیزی ( قبل از قبولی در کنکور فراگیر) وجود دارد. پس از ترم دانشپذیری برای دانشجویان ترم دوم از طرف دانشگاه معافیت تحصیلی صادر می‌گردد و اگر در حین خدمت سربازی باشند ترخیص می شوند.

سوالات متداول درباره کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

در این بخش سوالات متداول داوطلبان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور پاسخ داده شده است امید است مورد توجه شما قرار بگیرد.

صدور کارت دانشجویی چه زمانی و به چه صورت انجام میگردد ؟

صدور کارت دانشجویی، برای دانشجویانی که از طریق دوره های فراگیر پذیرش شده اند، بعد از کسب موفقیت و اعلام نتایج آزمون پایان ترم دانشپذیری صورت میگیرد و شماره دانشجویی کلیه پذیرفته شدگان آزمون سراسری و یا دوره های فراگیر پیام نور از طریق اداره کل خدمات آموزشی (اداره پذیرش و ثبت نام) صادر میشود.

حداقل و حداکثر زمان لازم برای فارغ التحصیل شدن در ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور چند سال است؟

طول دوره تحصیل دانشجوی کارشناسی ارشد حداقل2 سال و حداکثر 3/5 سال میباشد.

آیا حضور در کلاس‌ها، اجباری است؟

خیر ولی حضور در کلاس های عملی اجباری می باشد

آیا دروسی که در ترم اول دوره دانشپذیری ارائه میشود تنها جنبه آمادگی یا پیش زمینه دارند؟

خیر، دروسی را که در ترم اول میگذرانید جزو دروس دانشگاهی شما بوده و جزو تعداد واحدهایی محسوب میشود که میبایست در مقطع ارشد بگذرانید. به عنوان مثال اگر دانشپذیر در ترم دانشپذیری خود 12 واحد درسی را قبول شود، این 12 واحد از مجموع تعداد واحدهایی که وی میبایست در طول مدت تحصیل خود در دانشگاه به عنوان دانشجو بگذراند، کسر میشود.

آیا فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور جهت استخدام در مراکز دولتی و غیردولتی پذیرفته میشوند؟

بلی، تمامی موانع استخدامی فارغ التحصیلان این دانشگاه بنا به مصوبه های اخیر دولت، اعلام حمایت نمایندگان مجلس و رأی دیوان عدالت اداری، کاملاً برطرف شده و علاوه بر آن، با توجه به حذف عنوان فراگیر از مدارک فارغ التحصیلان، مدارک این دانشگاه جهت استخدام در تمامی سازمانهای دولتی و غیردولتی قابل قبول میباشد.

آیادانشجویان دانشگاه پیام نور میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند؟

بلی، همانند دانشجویان سایر دانشگاهها میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.

آیا با مدرک تحصیلی دانشگاه پیام نور میتوان ادامه تحصیل داد؟

بلی ، هم در تمامی دانشگاههای داخلی کشور و هم در دانشگاههای خارج از کشور برای مقاطع بالاتر میتوان شرکت و ثبت نام نمود و مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه پیام نور برای این دانشگاهها مورد قبول است.

برای خانواده محترم ایثارگران، جانبازان، شهدا و سازمان های دولتی سهمیه هایی در نظر گرفته شده است؟

بلی

آیا عنوان فراگیر در مدرک فارغ التحصیلان دوره های فراگیر دانشگاه پیام نور قید می شود؟

خیر، طی مذاکراتی که مسئولان دانشگاه پیام نور با وزارت علوم انجام داده اند عنوان فراگیر از مدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه حذف شده است .

آزمایشگاه و کارگاهها در دانشگاه پیام نور چگونه تشکیل میشود؟

در حال حاضر نه تنها در غالب مراکز و واحدهای دانشگاه، امکانات کارگاهی وجود دارد، برخی از مراکز و واحدهای دانشگاه، مجهز به آزمایشگاههای  پیشرفته  میباشند.

آیا مدرک تحصیلی دانشگاه پیام نور برای خارج از کشور هم معتبر است؟

بلی، با توجه به دولتی بودن دانشگاه پیام نور و همچنین درجه علمی بالای این دانشگاه در خارج از کشور کاملاً معتبر و قابل قبول است.

آیا محدودیتی برای انتخاب رشته دانشگاهی وجود دارد؟

خیر، کلیه دانش پذیران میتوانند بدون درنظر گرفتن زمینه تحصیلی قبل، در رشته مورد علاقه خود به ادامه تحصیل بپردازند ولی در 2 رشته معماری و طراحی شهری باید مطابق با دستوالعمل اعلام شده در دفترچه ارشد فراگیر مدرک مرتبط باید داشته باشند.

آیا دانشگاه پیام نور شرایط مشروطی نیز دارد؟

بلی، دانش پذیری که نمرات زیر 12 کسب نموده و قبول اعلام شده، به عنوان دانش پذیر مشروط پذیرفته میشود و مجاز به اخذ درس و کسب نمره قبولی در مدت مجاز تحصیل میباشد.

آیا دوره های ارشد فراگیر پیام نور بدون کنکور می باشد ؟

خیر – دانشگاه پیام نور ، دانشگاه سراسری میباشدکه ازدو طریق دانشجو می پذیرد: 1- کنکور ارشد سراسری  2-کنکور ارشد فراگیر پیام نور

آیا مدارک دانشگاه پیام نور ،مدرک معادل می باشد؟

خیر،بر خلاف تصوری که گاها وجود دارد،مدرک دانشگاه پیام نور،مدرک رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد و به هیچ عنوان در حد و قیاس با مدرک معادل نمی باشد.

آیا مدارک دانشگاه پیام نور معتبر است؟

در حال حاضر پیام نور هنوز نزد بسیاری از مردم ایران شناخته شده نیست.در حالی که اگر عده کثیر داوطلبان کنکور(دولتی یا آزاد) از اعتبار و جایگاه این دانشگاه اطلاع داشتند ، به طور حتم ترجیح می دادند در دانشگاه پیام نور تحصیل نمایند.تحصیل و کسب علم در دانشگاه پیام نور که مبتنی بر نظام آموزش از راه دور است ، در حال حاضر پرطرفدار ترین سیستم آموزشی کشورهای جهان است . اگر از اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور اطلاع ندارید،لازم است که بدانید ، مدرک دانشگاه پیام نور همچون مدارک دانشگاه های سراسری دولتی توسط معتبر ترین مرجع رسمی آموزش کشور یعنی همان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می گردد. پس کاملا واضح است که از لحاظ اعتباری ، مدارک دانشگاه پیام نور مسلما جزو معتبر ترین مدرک سیستم آموزش عالی کشور ایران می باشد که این اعتبار در نوع پذیرش دانشجو و فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور در سایر دانشگاه ها و مراجع آموزش جهان کاملا مشخص و مایه افتخار آفرینی ما ایرانیان است.

مرتبه علمی دانشگاه پیام نور در مقابل سایر دانشگاه های کشور چگونه است ؟

دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین شبکه آموزش عالی کشور ، چهارمین دانشگاه دنیا است که نظام آموزشی آن مبتنی بر آموزش باز از راه دور است که برای اولین بار در کشور هایی چون استرالیا و برخی کشورهای اروپایی ابداع گردید. دانشگاه پیام نور که بر خلاف بسیاری از تصورات جزء شش دانشگاه کارآمد و با کیفیت طبقه بندی شده است،با توجه به افزایش روز افزون داوطلبان ورود به دانشگاه ، فضای رقابتی شدید حاکم بر کنکور ، ظرفیت محدود پذیرش دانشجو و نیاز مبرم جامعه به دانش آموختگان ، برای اولین بار طرح پذیرش دانشجو بدون کنکور را بر اساس روش های نوین آموزش از راه دور ، پایه ریزی نمود . در این سیستم داوطلبان با توجه به علاقه خود‌،می توانند هر رشته ای از رشته های معرفی شده را انتخاب نموده و در صورت دارا بودن شرایط ورود به دوره های فراگیر در موعد مقرر در این دوره ها ثبت نام نمایندو بدین ترتیب می توانند با صرف مدت زمانی کوتاه و با حداقل هزینه ، بدون گذر از فیلتر نه چندان سهل کنکور ، پس از گذراندن دوره دانشپذیری و احراز شرایط پذیرش ، وارد دانشگاه شده و در مقاطع بالاتر دانشگاه های معتبر داخل و خارج کشور ، ادامه تحصیل دهند. این دانشگاه در سال 1368 تاسیس گردیده و در سال 1372 سیستم فراگیر خود را در مقطع کارشناسی فعال ساخت ، در سال 79-1378 اقدام به جذب دانشجوی کارشناسی ارشد فراگیر نموده است.

آیا مطالعه صرف کتاب های درسی (منابع اصلی) نیاز دانشپذیران را در راستای قبولی در آزمون نهایی تامین می کند؟

آنچه مسلم است ، با توجه به فرصت کوتاه مطالعه کتاب های درسی تا زمان برگزاری آزمون نهایی ، همچنین حجم فراوان و پیچیدگی محتوای کتاب های درسی ترم دانشپذیری ، مطالعه صرف کتاب ها به هیچ عنوان نمی تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشپذیران گرامی باشد. به طور مثال اگر ساده ترین درس دوره های فراگیر را ادبیات فارسی فرض کنیم، آنچه در این کتاب است ، تنها در بر گیرنده متون ادبی و اشعار می باشد ، جهت مطالعه و موفقیت در فهم مطلب این کتاب به طور قطع نیاز به منبعی کامل و قوی برای تجزیه و تحلیل کتاب می باشد پس استفاده از منابع و جزواتی که شامل بخش های مهم دروس باشد می تواند در قبولی شما موثر باشد.

آیا دانشگاه پیام نور، یک دانشگاه دولتی است؟

بلی

آیا دانشگاه پیام نور، به دانشجویان خوابگاه می‌دهد؟

خیر – دانشگاه پیام نور هیچگونه تعهدی برای تهیه خوابگاه ندارد

آیا حضور در کلاسهای درسی، الزامی است؟

خیر، به جز دروس عملی و آزمایشگاهی، ضمناً در صورت حضور در کلاس ها دانشجویان از 6 نمره فعالیت کلاسی بهره‌مند خواهند شد در غیر اینصورت نمره آزمون پایان ترم از 20 نمره محاسبه خواهد شد.

کلاس‌های دانشگاه پیام نور،در چه روزهایی تشکیل می‌شود؟

معمولا هر 2 هفته یکبار و در طول روزهای هفته بستگی به برنامه دروس و کلاس ها برگزار میگردد.

آیا دانشجویان دانشگاه پیام نور، می‌توانند از وام دانشجویی استفاده نمایند؟

 بلی، همانند دانشجویان سایر دانشگاه‌ها، می توانند از وام تحصیلی بهره‌مند شوند.

آیا دانشگاه پیام نور، دانشجوی اخراجی نیز دارد؟

خیر، فقط دانشجوی مشروطی دارد و در صورت اتمام سنوات تحصیلی مدرک معادل دریافت می کنند.

آیا در دانشگاه پیام نور، کلاس تشکیل می‌شود؟

بلی، و تلاش می‌شود تعداد کلاس‌ها، افزوده شود.

آیا در دانشگاه پیام نور، ساعات کلاس‌ها جوابگوی مشکلات و رفع اشکال دانشجویان است؟

بلی، به علت این که تمامی کتاب‌ها به صورت خودآموز بوده و اصول تکنولوژی آموزشی در آنها رعایت شده است، دانشجو بدون نیاز به استاد می‌تواند آنها را مطالعه نماید.

آیا دانشگاه پیام نور، از طریق برون مرزی نیز دانشجو می پذیرد؟

 بلی، توسط مرکز بین المللی

چگونه می‌توان با امکانات مراکز و واحدهای دانشگاه، آشنا شد؟

داوطلبان جهت آشنایی بیشتر با دانشگاه می توانند به سایت دانشگاه به آدرس www.pnu.ac.ir مراجعه نمایند.

سؤالات آزمونهای پایان نیمسال تحصیلی دانشگاه، چگونه است؟

اکثرا به صورت تستی برگزار میگردد.

آیا داوطلب پس قبولی در دانشگاه پیام نور می تواند آزمون های پایان ترم را در پیام نور محل زندگی خود برگزار کند ؟

بلی – این امکان توسط دانشگاه به دانشجو داده می شود که حوزه آزمون خود را تغییر دهد و در هر مرکزی آزمون بدهد

آیا تحصیل در دانشگاه پیام نور، سخت است؟

 دانشگاه پیام نور تلاش دارد در ارائه آموزش و انجام سنجش، استانداردهای لازم را به منظور آموزش دانشجویان توانمند، در نظر گیرد. سوالات آزمونها غالباً از استانداردهای لازم برخوردار است. ضوابط جدید پیش‌بینی شده نیز این امکان را فراهم آورده، که ضمن حفظ کیفیت آموزشی، فرآیند تحصیل تا فارغ التحصیلی دانشجویان، تسهیل شود باید توجه داشته باشید تا 90% تحصیل در پیام نور برعهده دانشجو می باشد.

دانشگاه در ارائه آموزش، از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کند؟

کلاس‌های درس نیمه حضوری با استفاده از بالاترین تکنولوژی‌های آموزشی، از جمله نمایشگر پاورپوینت، ویدئو پرژکتور، DVD Player، CD های چند رسانه‌ای و الکترونیکی، کلاس‌های رفع اشکال فردی، کتاب‌های خودآموز، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، کلاس‌های آموزش الکترونیکی و شیوه آموزش خودخوان، ارائه می‌شود.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

دانشگاه پیام نور

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟

چگونه تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه پیام نور داشته باشیم ؟ معاون آموزشی دانشگاه …

22 دیدگاه

  1. سلام
    می خواهم بدانم در مدرک دانشگاه پیام نور اسم دانشگاه صادر کننده، دانشگاه پیام نور درج می شود؟ چون من امروز برای یک دوره آموزشی در خارج از کشور فرم اپلیکیشن پر کردم و در قسمت دانشجوی فوق لیسانس نوشتم در دانشگاه پیام نور تحصیل می کنم ولی نمی دونم با همین نام دانشگاه مدرک را صادر می کنند یا خیر. ممنون می شوم پاسخ من را بدهید.

  2. حمید باستانی

    سلام بنده در ارشد علوم سیاسی بهمن 98 در دانشگاه پیام تهران غرب قبول شده ام برای ادامه مسیر یعنی بعد از در یافت مدرک ارشد ایا می توانم در دانشگاه دولتی در مقطع دکتری در صورت قبولی در ان دانشگاه دولتی دکتری ،،پذیرش شوم؟

  3. با سلام و خسته نباشید. میخاستم بپرسم اعتبار مدرک دوره فراگیر برای اشتغال در ارگان ها و شرکتها چگونه هست/. اعتبار خوبی دارد یا خیر؟

    • چند سالی هست که مدرکی به نام مدرک فراگیر نداریم همه مدرک سراسری پیام نور دریافت می کنند که از لحاظ ارزش مدرکی در رتبه خوبی قرار دارد

  4. سلام خسته نباشید,من کارشناسی رشته ی روانشناسی خوندم و برای ارشد هم میخوام روانشناسی دانشگاه پیام نور بخونم ولی تا جایی که من میدونم مجوز مطب رو به دانشگاه هایی که در مدرکشون واژه ی نیمه حضوری یا غیر حضوری درج شده باشه نمیدهند,شما اطلاع دارید که در مدرک کارشناسی ارشد از این دو واژه استفاده شده یا خیر؟

    • در مدرک پیام نور واژه نمیه حضوری یا غیر حضوری درج نمیشه مگر اینکه شما مجازی بخونید که در مدارک مجازی درج می شود
      البته اصلا از طریق موسسات اقدام به ثبت نام نکنید چون مجوز آنها غیر حضوری یا نیمه حضوری می باشد و تاکید می کنم که از طریق خود دانشگاه و سازمان سنجش در آزمونش شرکت نمایید

  5. سلام و خداقوت اگر کارشناسی با کارشناسی ارشد غیر مرتبط باشد شهریه ی دروس جبرانی ای ک باید در مقطع کارشناسی ارشد بگذارنیم و حدودا 12 واحد است مثل واحدهای کارشناسی ارشد پیام نور همونقدر گرونه یا مث واحدهای کارشناسی هست و هزینه هر واحد معادل هزینه ی دوره ی کارشناسی هستش؟؟

  6. سلام و خسته نباشید اولا ک یعنی کسی بدون کنکور برای کارشناسی وارد شده باشه توی مدرکش موقع فارق التحصیلی درج میشه یا مثله با کنکور ها و عادیه مدرک ؟ دوما همین شخصی ک بی کنکور داره میخونه میتونه ارشد تهران قبول شه؟؟

  7. باسلام ببخشید اگر رشته انتخابی در شهری که ساکن هستیم نباشد و شاغل باشیم وامکان حضور در کلاسها فراهم نباشد مشکلی نیست میشوددر کلاسهای دانشگاه محل سکونت شرکت و آزمون داد.

    • برای شرکت در کلاسهای دانشگاه دیگر باید آن رشته را ارائه کند وگرنه کلاس ها رو نمی تونید شرکت کنید ولی آزمون ها رو می تونید بدهید

  8. باسلام من می خواستم درطرح فراگیر( ارشد)ثبت نام کنم ولی متاسفانه درزمان ثبت نام متوجه نشدم سوال : آیا زمان دیگری هم برای ثبت نام این ترم درنظر می گیرید 2 – آیا برای ترم بهمن هم ثبت نام می کنید باتشکر

    • پذیرش ترم بهمن همین آزمونی بوده که برگزار شده شما باید برای سال بعد اقدام نمایید با عضویت در کانال براحتی می تونید از اخبار مطلع شوید

  9. با مدرک کارشناسی پیام نور میشود در ازمون سراسری کارشناسی ارشد شرکت کرد

  10. آیا داوطلب پس قبولی در دانشگاه پیام نور می تواند آزمون های پایان ترم را در پیام نور محل زندگی خود(حتی اون رشته رو نداشته باشد) برگزار کند ؟

    • بله براحتی می تونه و حتی اگر اون رشته را در دانشگاه پیام نور محل زندگیش نداشته باشه مهم نیست

  11. سلام میخواستم بپرسم دوره فراگیر فقط برای ارشد هستش؟ من که تازه میخوام وارد دانشگاه بشم میتونم دوره فراگیر شرکت کنم و اینکه شرکت در دوره فراگیر آزمون داره

  12. باسلام آیاارشدفراگیرترم بهمن هم دارد؟زمان ثبت نام چه ماهی است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *