اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین

ورزش های مخصوص مغز و جوان نگه داشتن آن

ورزش های مخصوص مغز و جوان نگه داشتن آن

در این مقاله سعی داریم به ورزشهای مخصوص مغز که باعث می شود مغز شما فعالتر و جوان تر بماند بپردازیم ورزش های مخصوص مغز وجود دارند که به این امر کمک می کنند.

ورزش های مخصوص مغز و جوان نگه داشتن آن
ورزش های مخصوص مغز و جوان نگه داشتن آن

مقدمه : چگونه مغز را ورزش دهیم؟

مغز انسان همان جوی آبی است که اگر حرکتی در آن نباشد به سرعت تبدیل به گندابی می‌شود که همه از آن فراری‌اند و این همان دلیلی است که ما از مصاحبت خیلی‌ها فراری هستیم. شما که نمی‌خواهید مغزتان به چنین سرنوشتی تبدیل شود پس ورزش مغز را از یاد نبرید که ورزش مغز از ورزش بدن مهم‌تر و حیاتی‌تر است.

دستورالعمل های زیر همان حرکت‌های نرمشی مغز هستند که اگر به آن‌ها توجه کنید به زودی صاحب فکر و مغز سالمی خواهید بود که نه تنها خودتان، بلکه بقیه هم از مصاحبت و ارتباط با شما لذت خواهند برد.

بر اساس یک برنامه منظم، ورزش‌های زیر را در مورد مغزتان انجام دهید:

– فعالیت‌های ذهنی جدیدی را انجام دهید. کارهایی که نیاز به حفظ مراحل پیچیده دارند، به مغزتان ورزش می‌دهند. یکی از بهترین این کارها، حل جدول است.

– دستی را که کمتری استفاده می‌شود، به کار برید. به کار یک راه خوب برای تقویت مغزتان این است که انرژی خود را بر انجام دقیق کارها با این دست متمرکز کنید. از این دست برای حرکت موس کامپیوتر یا نوشتن یک مقاله یا نامه استفاده کنید.

– ورزش ذهنی نوروبیک را تمرین کنید. این کار به فرد کمک می‌کند که روزانه با روش‌های جدیدی از هر 5 حس خود استفاده کند. به عنوان مثال به صدای رعد و برق گوش کنید و انگشتان دست خود را هم زمان با هم بشکنید تا صدا دهند.

– از مغزتان کار بکشید. با تکمیل یک پازل به مغزتان ورزش دهید و یا با مطالعه یک کتاب رمان دشوار از مغزتان کار بکشید.

از هر فرصتی برای مصاحبت با افراد خوش مغز استفاده کنید. در این مورد آشنایی با چندین زبان، قدرت شما را افزایش می‌دهد

– مطالعه کردن از ورودی‌های مهم مغز شماست که در اصل نوعی مصاحبت است، اما در واقع با چکیده افکار نویسنده سر و کار دارید و مسلماً بازده آن چندین برابر مصاحبت با این افراد است.

– همیشه زیبایی‌های طبیعت را دنبال کنید، به جاهای زیبا بروید و لذت ببرید.

– خود را در معرض رایحه‌های خوش قرار دهید.

– لذت بردن از طعم‌های خوشمزه و باب طبعتان را فراموش نکنید.

– همیشه تفکر کنید، تخیل کنید و کارهای خلاقانه انجام دهید.

– از حل جدول و معما برای تلنگری به مغزتان استفاده کنید.

– هیچ‌گاه از ریاضیات فرار نکنید.

– و مهم‌تر از همه این که بنویسید، بخوانید، بخندید و بخندانید.

– البته نرمش بدن نیز فراموش نشود که عقل سالم در بدن سالم است.

مغز این ورزش ها را دوست دارد

تحقیقات نشان می‌دهد : پینگ پنگ، بدمینتون، تکواندو و قایقرانی سبب رشد مغز می‌شوند.

ورزش‌هایی مانند دویدن و شناکردن ورزش‌های هوازی بسیار عالی هستند. این ورزش‌ها می‌توانند سبب تقویت بدن، سوختن کالری و بالا بردن روحیه افراد شوند.

 بر اساس یافته‌های کلینیک مایو، هر ورزشی که باعث پمپاژ قلب شود، می‌تواند خطر ابتلا به جنون را کاهش دهد، اما همه افراد نمی‌توانند شنا کنند، بنابراین کلینیک مایو ورزش‌های پینگ پنگ، بدمینتون، تکواندو و قایقرانی را برای افزایش رشد مغز پیشنهاد می‌کنند.

 یافته‌های محققان کلینیک مایو نشان می‌دهد: این ورزش‌ها نیاز به تمرکز و هماهنگی دقیق دست و چشم دارند که باعث تمرین هوازی بدن می‌شوند.

 دکتر «رودولفو ساویاک»، متخصص مغز و اعصاب کلینیک مایو در روچستر با اشاره به تحقیق انجام شده در این زمینه می‌گوید: 30 دقیقه فعالیت هوازی از هر نوع در روز و پنج بار در هفته با کاهش خطر ابتلا به عملکرد ادراکی همراه است. بنابراین مهم است که فعالیتهای بدنی در برنامه روزانه داشته باشیم.

توصیه‌های پزشکان انگلیسی در رابطه با جوان سازی مغز و تقویت ذهن :

افزایش سن نه تنها جسم و سلامت انسان را هدف می‌گیرد بلکه با رسیدن به سن میانسالی فراموشی و کاهش فعالیت مغزی غیر قابل اجتناب است اما محققان به معرفی راه حل برای این عارضه پرداخته اند.

  • رادیکال های آزاد

به جرات می توان گفت، مغز بیشتر از هر عضوی در بدن اکسیژن می سوزاند که این فرآیند باعث تولید رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد برای مغز مضر هستند و می توانند به سلول های مغزی آسیب برسانند. با گذشت زمان و تجمع رادیکال های آزاد در سلول ها، میزان تولید انرژی به شکل قابل توجهی کاهش یافته و با فرسودگی سلول ها و تحلیل حافظه مواجه می شوند. برای غلبه بر این فرآیند بایستی از مواد مغذی که حاوی آنتی آکسیدان هستند، استفاده شود تا بتوان به خنثی کردن فعالیت رادیکال های آزاد پرداخت. از مهمترین آنتی اکسیدان ها می توان به ویتامین سی و ایی اشاره کرد.

  • مغزتان را به پیاده روی و ورزش دعوت کنید

    برای جریان داشتن بهتر خون در مغز به ورزش کردن بپردازید. محققان معتقدند ورزش کردن باعث بزرگ شدن بافت های مغزی می شود به همین دلیل توصیه می کنند تا هر روز مغز خود را برای کارکرد بهتر به پیاده روی ببرید. محققان از پیاده روی به عنوان بهترین ورزش مغز یاد می کنند.

  • به خاطر جوان ماندن مغزتان، ساز یاد بگیرید

    نواختن ساز می تواند از زوال عقل و همینطور تحلیل حافظه جلوگیری کند. موسیقی دانان یا افرادی که ساز می زنند ذهن پویاتری نسبت به بقیه داشته و در نتیجه به بیماری های کمتری مبتلا می شوند.

  • بازی های فکری

    بازی های فکری مانند شطرنج و انواع پازل ها می توانند به خلاق و فعال شدن ذهن کمک کنند. چنین فعالیت های فکری می توانند سرعت تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل مغز را افزایش دهند.

  • کتاب بخوانید

    کتاب ها می توانند محرک های خوبی برای فعالیت های فکری یا جوان سازی سلول های مغزی باشند. در نتیجه، محققان خواندن کتاب را برای جلوگیری از تحلیل مغزی توصیه می کنند.

تهیه و تنظیم : همیشه آنلاین

تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

خواب در زمان مطالعه

عادت درون خوانی به هنگام مطالعه را اکیدا ترک کنید

عادت درون خوانی به هنگام مطالعه را ترک کنید یکی از نادرست ترین شیوه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *