اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
صفحه اینستاگرام گروه همیشه آنلاین
مطالعه برای کنکور

تکنیک ها و فنون تست زدن در کنکور

تکنیک ها و فنون تست زدن در کنکور
تکنیک ها و فنون تست زدن در کنکور

تکنیک ها و فنون تست زدن در کنکور

فنون تستزنی،یکی ازمهارتهای لازم دردوران دبیرستان وبه خصوص کنکوراست.تسلط برتست زنی درموفقیت کنکورتاثیرغیرقابل انکاری دارد.بحث دربارهی مجموعه مهارتهایی که منجربه افزایش توانایی عملکردتستزنی میشود،بخش چندبعدی خو اهدبود.

علیرغم گستردگی موضوع،سعی میکنیم به مواردی بپردازیم که ضروری تر هستند. قسمتی ازتوصیه های این فصل عمومی است وبرای کلیهی دانشآموزان دبیرستانی وکنکوری در نظرگرفته شده است.

قسمتی ازتوصیهها هم خاصّ دروس به صورت جداگانه و تفکیکی است،این مطالب بیشتربه درد کنکوریها میخورد.

طراحی وطراحان تست‌ها

با وجود آن که بعضی از افراد و مؤسسات ادعا دارند که روش‌هایی را ابداع کرده‌اند تا کنکوری‌ها حتی بدون حل مسأله یا توجه به صورت مساله و بر اساس قوانین احتمالات بتوانند تست‌ها را درست علامت بزنند، عملا چنین چیزی امکانپذیر نیست و ادعاهایی ازاین قبیل نوعی فرصت طلبی محسوب می‌شوند.

طراحی سؤالات تست از یک سری اصول کلی و مشخص تبعیت می‌کند که معمولا طراحان تست‌ها با آنها آشنا هستند. البته این به آن معنی نیست که همه‌ی اصول طراحی تست در سؤالات کنکور رعایت می‌شود و همان گونه که هر ساله بعد از اتمام کنکور عنوان می‌گردد اشکالاتی توسط اهل فن به سؤالات وارد می‌آید. از جمله اصولی که در طراحی سؤالات کنکور رعایت می‌شود در نظر گرفتن سؤالات آسان، متوسط و مشکل در هر درس است.

در مقابل، یکی از اشکالات وارد به طراحی تست‌ها نوع چینش سؤالات است.

اصولا باید در هر درس سؤالات از آسان به مشکل تنظیم شوند، اما ظاهرا در سؤالات کنکور چنین نظمی وجود ندارد و مثلا گاهی بعد از سؤالات سخت دیفرانسیل، بلافاصله سؤالات سخت گسسته آغاز می‌شود و یا مانند کنکور سال 81 که سؤالات ادبیات با چند سؤال سخت پی در پی شروع شده‌بود.

کلید: در طراحی سؤالات کنکور اصول کلی طراحی تست رعایت می‌شود. بنابراین برای پاسخ‌گویی به سؤالات به دنبال روش‌های غیر عادی نباشید.

آمادگی برای هرنوع احتمال

علی‌رغم نکته‌ی قبلی، تصور نکنید که همه چیز باید بر وفق مراد پیش رود. متأسفانه بسیاردیده شده‌است که دانش‌آموزانی که با آمادگی خوب درسی در جلسه‌ی کنکور حاضر شده‌اند، به محض مواجهه با چند سؤال سخت پی در پی، سررشته‌ی کار را گم کرده و حتی بقیه را هم نتوانسته‌اند خوب جواب بدهند.

این آمادگی ذهنی را در خود ایجاد کنید که ممکن است با هر احتمالی رو به رو شوید. امکان دارد در شرایطی که خوب پیش می‌روید، به ناگاه به یک، دو، سه و یا چند سؤال سخت برخورد کنید، امکان دارد سؤالات یک درس با تست‌های مشکل شروع شود و هرنوع امکان دیگری نیز وجود دارد. در هر حال، شما آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید تا دستپاچه نشوید.

کلید: خود را برای مواجهه با هر نوع سؤالی در سر جلسه‌ی کنکور آماده سازید.

تست‌های یک ستاره و دو ستاره

بیش‌تر مدرسان کنکورتوصیه می‌کنند وقتی با سؤالات یک درس رو به رو می‌شوید، به این شیوه عمل کنید:

یک به یک سؤالات رابخوانید. به طور متوسط خواندن متن هر سؤال حدود ۱۵ تا 20 ثانیه طول می‌کشد. اگر جواب سؤال و گزینه‌ی درست را می‌دانید، بلافاصله در پرسش‌نامه (و نه پاسخ‌نامه) علامت بزنید و سر سؤال بعدی بروید. به سؤالاتی می‌رسید که جواب آنها را نمی‌دانید. در این جا دو حالت پیش می‌آید:

۱- جواب را نمی‌دانید، ولی می‌دانید که می‌توانید به نتیجه برسید. در کنارسؤال یک ستاره بزنید.

۲- در مورد بعضی از سؤالات هم اصلا جواب را نمی‌دانید و حدس می‌زنید که ارزش وقت‌گذاری ندارد. در کنار این نوع سؤالات دو ستاره بزنید.

به همین ترتیب تا پایان سؤالات آن درس پیش بروید. معمولا درمرحله‌ی اول تعدادی از تست‌ها را با اطمینان درست علامت زده‌اید، که البته در مورد درس‌های متفاوت فرق دارد.

حال، مرحله‌ی دوم را به سؤالات تک ستاره‌ای اختصاص دهید. در این مرحله هم تعدادی ازسؤالات را پاسخ خواهید داد.

در مرحله‌ی سوم به سؤالات دوستاره‌ای بپردازید.

در دروس تخصصی امکان زیادی وجود دارد که وقتی برای سؤالات دوستاره‌ای باقی نماند.

بعد از اتمام این سه مرحله جواب‌های صحیح را یک به یک و با دقت به پاسخ‌نامه منتقل کنید.

کلید: سؤالات هر درس را در سه مرحله‌ی تست‌های با جواب مشخص، یک ستاره‌ای و دوستاره‌ای پاسخ دهید.

جرأت گذشتن از تست

در مورد سؤالات دوستاره‌ای صحبت کردیم و گفتیم که در دروس تخصصی حتی این امکان وجود دارد که فرصتی برای پاسخ به آنها باقی نماند.

برای تعداد زیادی ازدانش‌آموزان پذیرفتن این نکته که باید از خیر بعضی از سؤالات بگذرند، سخت است.

دانش‌آموزان و دانشجویان باید عادت کنند که از روی بعضی از تست‌ها بگذرند و این خود نه تنها نشانه‌ی ضعف نیست، بلکه بیانگر مهارت دانش بالای فردا است. دانش‌آموزان بسیار محدودی وجود دارند که هم توانایی و هم فرصت آن را داشته‌باشند که بتوانند به همه‌ی سؤالات پاسخ دهند.

کلید: باید این فن جسورانه را بیاموزید که ازسر بعضی تست‌ها بگذرید.

قدرت ریسک

این سؤال هم برای دانش‌آموزان پیش می‌آید که اگر در مورد گزینه‌ها شک کردند (با توجه به نمرات منفی تست‌ها) آیا علامت بزنند یا خیر.

اگر در مورد هر چهار گزینه تردید دارید، توصیه می‌شود که ازخیر آن سؤال بگذرید.
اگر بین سه گزینه شک داشتید، باز هم توصیه‌ی قبلی را به کارببندید.
زمانی که می‌دانید حداقل دوگزینه غلط است، حتما یکی از گزینه‌هارا علامت بزنید.
کلید: در تست‌هایی که در مورد گزینه‌ی صحیح شک دارید، تنها زمانی ریسک کنید که اطمینان داشته‌باشید حداقل دو گزینه غلط است.

خواندن کل اجزای تست

این نکته‌ای است که همه در مورد آن اتفاق نظر دارند، باید تمام اجزای تست را با دقت بخوانید. صورت مسأله را با حوصله و تمرکز مطالعه کنید. به همین ترتیب به تک تک گزینه‌ها توجه کنید.

یادتان باشد اگر عجله کنید، شاید زمان را ذخیره نمایید، ولی به طور حتم، احتمال اشتباه بسیار زیاد خواهدبود .اگر بپذیرید که باید از بعضی از تست‌ها بگذرید، این به دقت شما هم خواهد افزود.

کلید: قبل از هر گونه اقدام به پاسخ‌گویی تست، تمام اجزای آن را با دقت بخوانید.

پیش‌بینی قبل از جواب

اگر حوصله‌اش را دارید و عجله نمی‌کنید، سعی نمایید وقتی صورت مسأله را خواندید قبل از نگاه‌کردن به گزینه‌ها، جواب را حدس بزنید.

این کار سرعت عمل شما را در پاسخ‌گویی به تست‌ها افزایش خواهدداد.

حتی در صورتی که حدس شما درست از آب درآمد و پاسخ شما بین گزینه‌ها وجود داشت، باز هم حتما سایر گزینه‌ها را بخوانید.

کلید: سعی کنید قبل از پاسخ به هر تست، گزینه‌ی صحیح را حدس بزنید.

فریب نخورید

به محض خواندن صورت مسأله، سراغ راحت‌ترین و سادهترین گزینه نروید. متوجه گزینه‌های انحرافی باشید. به قول کنکوری‌ها، اگر شما مفهومی را خوانده باشید، احتمال انحراف شما کاهش خواهدیافت. با این همه بازهم ممکن است به خاطر عدم تمرکز، عجله و اشتباه گرفتن سرنخ‌ها فریب بخورید و ناخودآگاه به محض دیدن کوچک‌ترین سرنخی از پاسخ، آن را علامت بزنید. پس بسیار بسیار مهم است که از یک طرف تمرکز و دقت را تمرین کنید و از طرف دیگر با روش‌های کنترل اضطراب آشنا باشید، تا بتوانید حالت تعادلی خود را حفظ نمایید.

کلید: درجلسه‌ی کنکور دقت کنید در فضایی قرار نگیرید که با کوچک‌ترین سرنخ‌ها فریب بخورید.

تقسیم زمان

این درست است که باید درجلسه‌ی کنکور تقسیم زمان داشته‌باشید، اما به آن معنانیست که برای همه‌ی تست‌ها زمانی یکسان در نظر گرفت. این نکته بسیارظریف و حساس است.

اگر برای تستی سه دقیقه وقت صرف کردید، حتما تستی هم وجود خواهدداشت که درظرف 20 ثانیه پاسخ آن را بیابید.

بنا بر این در مورد تقسیم زمان وسواس به خرج ندهید. شما برای هر درس زمانی را در اختیار دارید، باز اگر پذیرفته‌باشید که از سر بعضی تست‌ها بگذرید، احتمالا زمان برای بقیه‌ی سؤالات کافی خواهد بود.

در بعضی موارد (به خصوص دروس عمومی) امکان استفاده از زمان‌های دروس دیگر هم به وجود می‌آید.

کلید: در تقسیم زمان برای پاسخ‌گویی به تست‌ها، توجه داشته‌باشید که زمان برای حل هر تست متفاوت است.

زمانی برای مرور

اگر فرصتی بود زمانی برای مرور تست‌ها کنار بگذارید ولی پاسخ‌ها را عوض نکنید، مگر این که اطمینان حاصل کنید که پاسخ اول شماغلط بوده‌است. هر چه بیش‌تر سر یک سؤال مردد باشید، احتمال زیادتری دارد که سر گیجه بگیرید.

کلید: اگر زمانی برای مرور تست‌ها باقی ماند، پاسخ را تنها زمانی تغییر دهید که به غلط بودن پاسخ اولیه اطمینان حاصل نمایید.

سرعت عمل

سرعت عمل در تست زنی به عوامل متعددی بستگی دارد:

به این که چقدر مفهومی را خوانده باشید؟ (وحفظی کارنکرده باشید)
چقدر سر حال و باحوصله باشید؟
چه تیپ شخصیتی داشته باشید؟ (فردی آرام هستیدیامضطرب)
چقدر تست زنی را تمرین کرده‌باشید؟
به هر حال،سرعت عمل در تست زنی موضوعی مستقل از سایر رفتارها نیست.

فردی که کلا کند است، فردی که زود مضطرب می‌شود و یا کسی که تقسیم زمان مناسبی ندارد، احتمالا در کلیه‌ی فعالیت‌هایی که نیازمند سرعت عمل و توانایی مشاهده است، مشکل خواهدداشت.

کلید: برای افزایش سرعت عمل در تست زنی چهارعامل مؤثرند: تمرین و رکوردگیری تست زنی، شادابی و سر حال بودن، تمرکز و آرامش، ومطالعه‌ی مفهومی.

دقت درمحاسبات عددی

در همه‌ی رشته‌های کنکوری دروسی وجوددارند که در آنها حل مسأله و محاسبات عددی ضرورتی اساسی است.

اشتباهات دانش‌آموزان در محاسبات عددی عمدتا ناشی ازعجله وعدم تمرکز آنها است که این هم ناشی از تلاش آنان برای از دست ندادن زمان است. گفته شد، این عجله غیر از ضرر وافزایش احتمال اشتباهات، به طورحتم هیچ خیری ندارد.

به محاسبات عددی به خصوص دررشته‌ی ریاضی که موارد آن زیاد است،دقت بیشتری داشته‌باشید.

سعی کنید به نحوی در محاسبات پیش روید که همان یک بار محاسبه، اطمینان شما را حاصل نماید.

عجله در محاسبه، شک شما را افزایش داده و منجر به محاسبات دوباره و سه باره و اتلاف وقت خواهدشد.

کلید: محاسبات ریاضی را با دقت و تمرکز انجام دهید.

مجموعه‌ی ریاضی

در تست‌های ریاضی برای کسب نتیجه‌ی بهتر ساختاری با این ترتیب توصیه می‌شود:

مفهوم را به خاطر بسپارید. موارد جامع و مانع را شناسایی کنید. قضایای مربوط به مفهوم مورد نظر را به دقت و با تمامی اجزا به خاطر بسپارید.

موارد منتج از این قضایا را شناسایی کنید. تا حد ممکن مواردخاص پیرامونی را شناسایی کنید.

در دروس ریاضی نباید به حفظیات اکتفا کرد، اگر چه لازم است تمام فرمول‌ها را بدانید. در هر مسأله، مجهول مسأله را در یک طرف ومفروضات را در طرف مقابل بنویسید.

مشکل عمده‌ی دانش‌آموزان در دروس ریاضی این است که صورت مسأله را درک نمی‌کنند. اگر مفروضات مسأله را تشخیص دهید، می‌توانید به پاسخ هم برسید. راه حل، درون همین مفروضات وجود دارد.

در درس دیفرانسیل مرور نکات کلی مربوط به نمودارها می‌تواند در حل مسایل مربوط به برد تابع، اکسترمم‌های نسبی ومطلق وتغییرات تابع، مفید واقع شود.

با توجه به توزیع سؤالات کنکور در درس دیفرانسیل منطقی به نظر می‌رسد که بیشتر تمرکز در فصول سوم به بعد باشد.

کلید: در تست‌های ریاضی، یک روش کار مشخص داشته‌باشید تا دچار سردرگمی نشوید.

تهیه و تنظیم همیشه آنلاین

منبع : برگرفته از منابع اینترنتی
تلگرام گروه همیشه آنلاین

درباره ی مدیر سایت

بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور جهت راهنمایی و ارائه خدمات ویژه به تمام داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور و ارائه مشاوره به داوطلبین این آزمون به صورت تخصصی

مطلب پیشنهادی

تست زدن

مهندسی معکوس در تست زنی | چگونه معکوس عمل کنیم ؟

مهندسی معکوس در تست زنی کنکور مهندسی معکوس در تست زنی : بسیاری از بازدیدکنندگان …

19 دیدگاه

  1. سلام درموردکنکور دکتری نحوه تست زدن در درس استعدادتحصیلی قسمت درک مطلب چه روشی خوبه گیج شدم بخداااااااااااه؟؟؟؟؟

    • از روش مهندسی معکوس در تست زنی هم می تونید استفاده کنید البته به شرطی که سطحی از معلومات رو داشته باشید

  2. ســـــــــارا

    هیچــکس نمیگه ابتدا در برگه(و نه پاسخنامه) جواب بدین……!!
    از آقای بازرگانی موفق ترین مولف کتاب های شیمی کنکور گرفته که این حرف رو در مقدمه کتابش به عنوان یک کار اشتباه رد کرده….تا برترین مشاوران و حتی مشاور های قلم چی.

    • انتقال از پرسشنامه به پاسخنامه خیلی نیاز به وقت نیست شما در پایان هر درس می توانید پاسخها را منتقل کنید

  3. سلام وقت بخیر ____در مورد منابع ارشد سراسری مدیریت بازرگانی توضیح بدین

    بعضی دروس دارای چندین منابع است ، احتمال این است که بفهمیم بهترین منبع از بین منابع کدام است ؟
    باتشکر

  4. سلام من هیچی واسه کنکورنخوندم ولی به خودم امیدوارم حالابایدچیکارکنم لطفا پاسخ رو به ایمیلم بفرستید باتشکر

  5. سلام
    برای امتحانات پیام نوری هیچ روشی وجود داره؟

  6. با عرض سلام وخسته نباشید.در بسته فناوری اطلاعاتتون نمونه سوال باز مهندسی کسب و کار نیست .چطور تهیه کنیم

    • بله درست می فرمایید چون 2 دوره بیشتر نیست که این درس ارائه شئه و هنوز نمونه سوالی برای این درس نیامده است

  7. سلام
    کارت ورود به جلسه ارشد فراگیر کی توزیع میشود؟

  8. چطوری کتاب و سی دی های استاد احمدی رو گیر بیارم از اینترنت

  9. سلام میخواستم پاسخنامه سوالات ارشد فراگیر رشته اموزش زبان انگلیسی سال90را داشته باشم لطفا راهنمایی کنید

  10. جزوهها رو جطوری رایگان دانلود کنیم؟

  11. لطفا اگر امکان دارد بسته کلمل رشته حسابداری مقطع ارشد را روی سایت قرار دهید ازفعالیت وسایت بسیار خوب شما متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *